maandag 2 februari 2009

ding # 23: uit de kast en vort met de geit!

Het heeft even geduurd maar ook Oma is nu toe aan haar ding 23.

Terugblik, evaluatie maar ook afsluiting. Daar heeft Oma het toch wel even moeilijk mee: het was zo leuk en gezellig. Met z'n allen op ontdekkingsreis door een prachtige wereld met allemaal leuke toepassingen (of moet ik nu tools zeggen) en daar blijken dan aardige mensen (nerds?!) achter te zitten die samenwerkend tot de grappige, informatieve en speelse dingen komen en die belangeloos voor iedereen klaar zetten om mee te spelen en van te leren. Utopia op internet. Oma is helemaal aangedaan en moet even haar neus snuiten.

Oh, mmm het was voor mijn werk op de bieb. Ja, het was voor de bieb. Maar eigenlijk is dat utopische instelling, leuke informatieve dingen klaarzetten op een plek waar iedereen welkom is om ermee te spelen - die instelling: daarom is Oma ooit bij de bieb gaan werken. Ja, helemaal geitenwollen sok en roze wolk en non-profit en '68. Oma uit de kast!

Tot zover de filosofie. Nu de harde werkelijkheid.

Wat waren mijn favoriete dingen: bijna alles! Bloggen: ja, Flickr: ja, Youtube: ja, Chatten: ja, Librarything: ja. Alle luisterdingen: nee. Geen Pods, geen lastfm - dat moet gewoon wachten tot Oma gepensioneerd is en over de juiste hardware kan beschikken.

Wat past in de organisatie: veel. Bloggen zowel voor personeel onderling als als internet leesclub. Idem Librarything (in connectie met de functie: geleende boeken uit de catalogus?). Chattten: ideaal om snel even de bieb te contacten: lijkt mij wel. Rss en Google docs zijn al in gebruik - betere aanbeveling is er niet.

Wat mij verraste: afgezien van de dingen zelf (Oma in WWWonderland) het contact met collegae! Wat werken er toch een leuke mensen op de bieb! Gezamelijk iets ondernemen is toch DE manier om elkaar te leren kennen.
En het is zo leuk om je hersens weer eens te laten werken.
Wat ik in het algemeen van deze cursus heb geleerd: dat er een soort algemene kennis en handigheid is aan te leren om allerlei nieuwe site's snel te doorgronden en te leren bedienen. Als begeleider viel mij op dat ik niet de enige was: mijn hele groep werd hoe langer hoe zelfredzamer en handiger.

Toevallig viel deze cursus samen met de verbouwing en 'De uitgelezen Bibliotheek' en ik heb de indruk dat dat ons allemaal weer deed opveren en met hernieuwd enthousiasme aan ons werk deed beginnen. Vort met de geit! Frisse bieb met frisse medewerkers: Yes! (Heeft de Hilversumse bieb Obama helemaal niet voor nodig).

Hoe kan 23 dingen beter? Misschien iets langere cursusduur: sommige dingen zijn erg leuk maar vergen toch wel heel erg veel tijd. Iedere week iets nieuws: Oma voelde zich soms best een beetje opgejaagd - vooral als er twee dingen tegelijk kwamen.

23 dingen was voor mij: een zak met cadootjes om uit te pakken.

9 opmerkingen:

Ineke Kielema zei

Proficiat Oma Kaat,
Ik heb genoten van al je leuke berichtjes

Owijfje zei

Nou oma Kaat, ondanks alle tegenslagen met je laptop heb je het toch maar voor elkaar. En wat ik de hele cursus niet durfde melden, zeker zolang ik zelf nog niet klaar was: ik heb ook een acer. Hij heeft mij tijdens de cursus geen enkele keer in de steek gelaten (ik zit dit nu wel verschrikkelijk af te kloppen). Gelukkig maar want, hoe gezellig jullie er ook bij zaten op zolder, voor mij werkte het toch het beste thuis. Je blog heb ik met veel plezier gevolgd.

oud ding zei

Joepie Oma, ondanks alle handicaps toch op tijd gefinished! (Hoe schrijf je dat?) Knap hoor en ik voelde me echt thuis onder je hoede!
Leuke stukjes ook, het was of we gezellig aan tafel zaten te klessebessen...

Orchidee zei

Ik vond dat het, tijdens de 'sessies', er altijd gezellig aan toeging. Proficiat oma Kaat

bijnasarah zei

Voor een oma op leeftijd wist je ons clubje telkens goed bij de les te houden en aan te sporen waar nodig! Dat op een relaxte manier, typisch zo'n geitenwollensokken oma! Natuurlijk gaan we verder, eerst maar eens een leuk blogje maken voor onze leesclub.
Gefeliciteerd!

doerak zei

Gefeliciteerd, oma! Leuk, zoals je (of moet ik zeggen U [met een hoofdletter]) het verwoord hebt. Tja, van oma kun je nog wat leren...

Karin zei

Oma, gefeliciteerd. Heel knap op uw leeftijd!

marja zei

Hé omaatje,

U heeft het toch maar gered, met zo'n kwakkelende pc en hoe...
Mooie afsluiting heeft u gemaakt met die geit; ik zal u missen....

Unknown zei

Proficiat oma! Ondanks dat de hardware en Dennis er af en toe tussen kwamen is het je helemaal gelukt. En ik moet zeggen dat ik met veel plezier je blog hebt gevolgd. Niet alleen door de berichten maar ook hoe je je groep onder je vleugels hebt genomen en wist te blijven motiveren. Chapeaux!